Inlägg nummer ett, sd

Mitt första intryck är i stort sett vad jag hade väntat mig, bara en aning mer positivt. Jag är aldrig sen med att såga äldre verk vad det gäller film eller böcker, böcker i synnerhet, eftersom att de allt för ofta ej faller mig i smaken. Det är inte det att jag inte kan uppskatta äldre verk just för att de är gamla, utan att jag ofta anser att de nyare verken är så mycket bättre. med risk att glida bort ifrån ämnet så vill jag bara konstatera att detta gäller speciellt film då både skådespelare och teknik är så mycket bättre än vad den var för 30 år sedan. Med litteratur är det lite annorlunda, men jag kan verkligen inte dela den besatthet som så många har för allt som är gammalt. Man måste visa en äkta klassiker den respekt den förtjänar, vilket ofta innebär en hel del, men personligen anser jag att den förtjänar sin respekt, inte just för att den är så himla bra, utan för att den agerar en slags milstolpe, något som har förändrat dess efterträdare. Jag kan i dagens läge inte se hur "Döden i Venedig" skulle kunna lämna sådana spår efter sig. I boken skriver Mann: "Människorna vet inte varför de sätter ett konstverk så högt", det vet inte jag heller, men jag tror att det beror på att man "borde" göra det, det anses lite finare nästan, man verkar mer insatt om man läser och uppskattar äldre litteratur. Det finns ett ord som beskriver det jag försökt beskriva väldigt bra, pretentiöst, är vad det är, synd bara att detta ord är så förbannat uttjatat. Det som man lättast kan störa sig på är meningslängden, den är alldeles för lång, som om författaren inte kan behärska sig utan måste mala på mer och mer i alldeles för långa beskrivningar. Hans sätt att formulera sig har en tendens att få läsarens ( i alla fall mina ) tankar att glida iväg och ägna sig åt någonting helt annat äns jävla läsningen.

Gustav Aschenbach är namnet på bokens huvudperson. Jag måste återigen ge en liten pik till författarens sätt att skriva, det gör att handlingen går långsamt framåt och man hinner inte lära känna huvudpersonen innan det är dags för att skriva detta blogginlägg. Det finns dock en beskrivning av honom i boken som jag tycker verka passa in väldigt bra på honom. " 'Aschenbach har alltid levat så här' - vavid han knöt den vänstra handen - 'aldrig så här' - varvid han lät den högra handen hänga slappt ner över stolsarmen". Aschenbach är en ensam själ som behöver komma loss ifrån sin framför allt psykiska fängelse. Jag kan nu inte heller låta bli att relatera detta till en film som jag kommer att tänka på när jag läser om denna begåvade karaktär. Han påminner väldigt mycket om huvudkaraktären i den svenska storfilmen "Så som i himmelen", nästan skrämmande mycket bara att i detta fall är den utsatte dirigent och får så småningom en hjärtattack då han måste lugna ner sig, slå sig till ro, börja träffa folk på riktigt igen, inte bara någon du arbetar med eller stöter ihop med en gång på ett hotell. Vad Aschenbach nog egentligen behöver är att komma bort, bort ifrån där han har fastnat, han måste ut och träffa folk. Detta blir nu lite motsägelsefullt men han är precis som mannen i "Så som i himmelen" fast han behöver mosatsen. Han behöver inte lugn och ro, han måste släppa loss. Om jag inte misstar mig helt så kan jag tänka mig att detta kommer att ske i mindre skala, kanske kommer han till och med att besöka Venedig och det hade i så fall varit förklaringen till titeln, nu återstår bara att se vem det är som kommer att dö...

sebastian


En ovan bloggare

Måste, precis som Linn säga att jag itne har en aning om hur man fixar bilder till sitt inlägg, jag ser fram emot att få en snabbkurs i "Hur man bloggar som BlondinBella"

/Freddanpeddan

Döden i Venedig, en intressant berättarteknik,

Döden i Venedig” handlar om Gustav von Aschenbach som är en välbärgad och berömd författare i Tysklands München med en rik och betrodd släkthistoria. Aschenbach var en ensam pojke under sin uppväxt eftersom han inte fick gå i skolan för doktorn, utan fick hemundervisning. Detta  fick honom att inse att han mestadels tycker om att vara ensam.
Eftersom han följdaktligen redan som ung man hade stått under tvånget – och ett utomordentligt hårt tvång - att producera hade han aldrig smakat lättjan, ungdomens sorglösa sysslolöshet.”
 Jag tror att Gustav von Aschenberg egentligen inte först var den passionerade författare han är idag, utan kände ett visst tvång att hålla uppe den stolta släktens namn. Detta har han också lyckats med då han adlats samt att hans texter börjat användas i skolornas undervisning.
 
Att Aschenbach alltid börjar dagen med en kall dusch för att sedan sätta sig och skriva på sitt mästerverk vittnar om att han är en person som inte tycker om allt för stora förändringar i sin uppstolpade vardag. Detta kan bero på det tvång han utsatts för som ung, att prestera och har helt plötsligt hamnat i ett mönster. Men ändå drömmer han om att resa iväg, bort från vardagen, bort från förpliktelser. Jag tror att han vill göra det han inte fick som barn, nämligen att upptäcka världen mer. Man märker på honom att han blir lite osäker då han försvinner från sin vanliga vardag för att prova på någonting nytt. Även om han är en framgångsrik författare känner han en sorts tomhet inom sig, han saknar någonting. Han har umgåtts med sig själv under hela sitt liv och har nästan hamnat i ett slentrianmässigt mönster och är nu trött på sig själv och sitt liv. 

När han ser mannen på båten till Venedig, som spelar ung för att få umgås med de yngre herrarna, blir han äcklad. Detta anser jag tyder på att Gustav von Aschenberg har accepterat att han är gammal och inte tänker låtsas lura sig själv att han inte åldrats och är samma person som när han var 25 år gammal. Man märker direkt på sättet som Thomas Mann berättar om huvudkaraktären att han är en rund karaktär, som kommer att förändras. Detta eftersom man får veta så många detaljer om honom och hur han tänker direkt från början för att sedan ganska snabbt under berättelsen se förändringen hos honom som person.

Boken utspelar sig i 3:e person, där den som berättar vet allting om Aschenbach, men inte berättar någonting om andras tankar, utan endast ur den vinkel som Aschenbach själv ser.
 ”Hans snabba inställsamma gester och tomma prat hade något sövande och distraherande över sig, det var nästan som om han fruktade att passageraren skulle ändra sig i sitt beslut att fara till Venedig.”
Citatet är hämtat från den del då Aschenbach köper sin biljett för resan till Venedig, och på sättet som beskrivs i citatet får man veta vad andra personer tänker i boken.

Precis som Linn anmärker ser man en viss upprepning av negativt laddade ord i berättandet. Det gör att man tänker Gustav von Aschenbach som en deprimerad man med önskan om att finna någonting att fylla tomheten inom sig med när han nu inser att han befinner sig på livets höst.

Det intressanta i Thomas Manns berättarteknik är att han helt plötsligt på 17:e sidan byter ifrån att berätta i imperfekt till presens.
Aschenbach sade till om en gondol som skulle föra honom och hans bagage till kajplatsen för de små ångbåtar som uppehåller trafiken mellan staden och Lido, ty han ville bo nära vattnet. Man tillmötesgår hans önskan, någon ropar över vattnet till gondoljärerna som grälar med varande på sin dialekt.
Han gör det hela så smidigt att man nästan missar det om man inte är uppmärksam. Man blir nästan lite förvånad när man inser att Mann nästan lurat en in i ett nytt tidsperspektiv utan att märka det.
Jag tycker som mina kära klasskamrater redan nämnt både två och tre gånger att boken är ganska så komplicerad att läsa i början, men jag känner till skillnad från dem att efter ungefär 15 sidor börjar språket att lätta en aning och det flyter lättare på utan att man fastnar vid en mening för att läsa den en gång extra.

Mitt första intryck av novellen/kortromanen var som för David, att den var extrem tråkig på utsidan (En helt gul bok utan någon text som beskriver eller ger en ledtråd om vad den innehåller). När man börjar läsa boken tyckte jag att den var  ganska komplicerat skriven, men också mycket välskriven. Jag tror att den egentligen är krånglig endast för att man snabbt ska förstå hur han är som person och vilka värderingar han har utvecklat under årens lopp. Jag blir fascinerad av de långa och väluppbyggda meningar han får till redan på första sidan. Till en början är ”Döden i Venedig” en ganska krånglig berättelse med många liknelser och förklaringar för att man ska förstå kontexten i berättelsen. Ändå måste jag nämna att detta tyvärr inte är en bok jag skulle lägga mig och läsa för att slappna av en eftermiddag utan läxor. Kanske är det lite av klangen att det är en författare med ett nobelpris i bagaget som gör att man känner en viss tillfredsställelse i att läsa den, men det gör också att boken känns lite tyngre. Tyvärr tycker jag inte om det jag läst hittills särskilt mycket.


Ett virrvarr av gammalmodighet

Jag fick höra negativa kommentarer om Döden i Venedig några dagar efter att vi fått den. Den skulle tydligen vara svårläst med ett allför avancerat språk, det vill säga ett väldigt gammaldags språk som inte var lätt att förstå sig på. När jag väl satte mig ner med boken fick jag detta bekräftat. För mig var detta inget mer än en massa rappakalja, jag förstod verkligen ingenting av det jag läste så man kan ju säga att mitt första intryck av boken inte var det bästa.

Det var väldigt mycket detaljer och miljö- och personbeskrivningar av huvudpersonen i boken som heter Aschenbach. Samtidigt som man försökte fokusera på denne man och vad han gjorde så skulle man också förstå sig på all, i min mening, onödig fakta som jag inte riktigt kunde ta till mig.

De första sidorna i boken kan jag fortfarande inte relatera till och skulle någon be mig att sammanfatta dessa skulle det vara ett virrvarr av total förvirring, för jag själv tyckte inte att början hade något med resterande del av boken att göra, förutom introduktionen av tyske Aschenbach som sedan kommer vara den framträdande personen i boken. Så vitt jag förstår är Aschenbach en väldigt ensam man, och han har alltid varit det. Hans väg till att skapa konst har varit svår, det har inte blivit mycket till övers för andra människor. Därför kanske det också är så att han söker sig till en plats med värme, liv och rörelse. En sista resa.

Berättarperspektivet i denna bok är enligt mig ur en allvetande vinkel och den som berättar vet allt om alla. Han inriktar sig dock endast på att se det ur Aschenbach perspektiv så kanske är det som många av mina "bloggvänner" skrivit att han pratar om sig själv i tredje person och kanske är det så att boken har en slags relation till honom själv.

Well, jag hoppas att den snart kommer till ett stadie då det blir en mer sammanhängade historia där man kan få chans att veta vad den egentligen handlar om och vem denne Aschenbach verkligen är.
För att kunna analysera sönder och bryta ner denna bok till sitt yttersta måste jag nog läsa om den, för jag verkar vara den ende som inte riktigt kunnat gripa den där handlingen. Så jag får väl skriva; på återseende.



Thomas Mann



Lisa

Mitt första intryck av boken

När min blick granskar bokens framsida kan jag bara glädjas åt att boken i alla fall inte är så tjock. Behöver jag säga att mitt allra första intryck av boken inte är något att hänga i julgranen?

 

Det är synd att man ska förkasta en bok vid första ögonkastet pga dess utseende och inte dess innehåll. ”Utsidan får en att komma, insidan får en att stanna”,  passar faktiskt också i boksammanhang. Hade det inte varit för att jag har som uppgift att läsa boken så hade jag tyvärr aldrig gett den en chans.

 

Men låt oss fokusera på det som verkligen är viktigt - innehållet. Vilket är mitt första intryck av själva texten? Tja, de första raderna är ganska svåra att ta till sig eftersom motivationen till att förstå inte riktigt finns. Boken lyckas inte väcka mitt intresse, men alltmedan jag läser börjar jag ändå få en liten uppfattning om vad det hela handlar om. Tyvärr är detta bara ännu en besvikelse. Vad ska jag skylla på? Att boken verkar tråkig och jobbig att sätta sig in i, eller att det helt enkelt inte är min typ av bok? Jag antar att det återstår att se. Boken har trots allt bara börjat...

 

Angående huvudkaraktärerna så verkar det bara finnas en och vi kan nog inte hoppas på så många fler – denne Gustav Aschenbach har nämligen aldrig haft en enda vän och någon familj syns heller inte till. Hans uppfostran till att bli den framstående konstnär han är innebar att det inte fanns rum för ett socialt liv. Hans liv är sådeles mycket ensamt, men är det något han lider av? Jag får intrycket av att han gillar det liv han har valt men att det ändå fattas någonting. Men är det en vän som fattas? Det verkar inte så, eftersom han istället pratar om att en resa skulle göra honom gott.

 

Han har alltid levt sitt liv på samma sätt och han har aldrig riktigt sökt sig till något annat. Han har bara sett världen ur sitt eget perspektiv eftersom han sällan varit i någon närmare kontakt med andra människor. Men det som faktiskt är lite spännande är hur han nu bryter sin gamla trend och reser ut i världen. Hur han kommer reagera i situationer som är främmande för honom kan komma att bli särskilt intressant. Men återigen, det återstår att se...

 

För övrigt är boken skriven i tredje-person likt så mycket annan litteratur. Inga konstigheter här inte.

 

 

/D


Linn konstaterar en svaghet!

Nu blir jag upprörd! Jag försöker lägga in bilder, göra min text som jag vill ha den men inget fungerar. Frida har lagt upp en jätte fin bild men nu när ja ska göra de så funkar det ju såklart inte. Och det här med att komma tillbaka till själva redigeringen på bloggen tycks inte heller funka eftersom att jag klickade ner någon konstig grej så jag medger nu att jag är fruktansvärt dålig på de här med bloggandet, men okej.. Jag har faktiskt andra fina kunskaper! Så ni får helt enkelt stå ut med min tråkiga design på texten och det enformiga i att bara läsa och inte få se några fina foton! Helt enkelt, jag behöver Kristian i datorkunskap - det är inget jag skäms för och försök inte att trycka ner mig Fredrik..

Gustav Aschenbach, vem är han och vad vill han förmedla?

"Han bävade för sommaren på landet då han bodde ensam i det lilla huset med ett hembiträde som lagade hans mat och en betjänt som serverade den, bävade för den välbekanta synen av bergstoppar och bergväggar som även detta år skulle bli vittne till hans otillfredsställdhet och oföretagsamhet"
Detta är en av alla de långa beskrivningarna av Herr.Aschenbach som Mann ger oss. Jag tycker att man kan se tydliga karaktärs drag på bara det här korta stycket. Aschenbach är en ganska förmögen man (med tanke på hembiträdet, betjänten och att han ska tillbringa sommaren på landet) Man har dock inte riktigt fått reda på vilket år boken utspelar sig men jag hävdar ändå att om man har dessa typer av tjänstefolk anses man välbärgad (oavsett vilket år det är)

Aschenbach verkar vara en person som känner sig uppenbarligt otillfredsställd och oföretagsam, eftersom han inte heller verkar vilja göra något åt detta uppfattar jag honom som ganska deprimerad och bedrövad. Hela boken har någonslags negativ klang över sig och ord som:
trist, förfärlig, ful, avtrubbad, hänsynslös, sysslolös & vemod används frekvent i texten, detta gör att en ganska obehaglig och grå stämnings skapas, jag antar också att det är Manns syfte med dessa ordval.
Precis som mina klasskompisar före mig har skrivit så är texten i boken ganska svårläst och det är mycket ansträngande att läsa den, koncentration till 100% är ett måste. Beskrivningarna är långa, punkterna är få och orden är komplicerade - men eftersom övning ger fördighet så det är bara att kämpa vidare!

Vilket berättarperspektivet i boken är har jag fortfarande lite svårt att bestämma mig över, ibland känns det som att författaren är allvetande "spelar gud". Men ibland känns det som att det är Gustav Aschenbach som pratar som sig själv i tredje-person. Det är som om det vore någon slags självförnekelse. Han känner sig ensam och misslyckad men kan inte riktigt acceptera denna känsla så förnekar den genom att prata om sig själv som om han inte känner personen i fråga.
"Han stog vid förmasten och letade efter land"
Det känns som en utmaning att ta sig an Venedig sa plötsligt Linn Landin med ett visst darr på rösten.

FRIDAS FÖRSTA INTRYCK SAMT ANALYS AV BERÄTTARPERSPEKTIV OCH HUVUDKARAKTÄR

Att sätta tänderna i litteratur skriven av en författare, som belönats med det finaste av alla priser inom litteratur för ett av sina verk, var en erfarenhet jag aldrig tidigare tagit del av. Kanske på grund av de fördomar som följer med den författare som belönats med Nobelpriset inom litteratur. För visst är det så att den litteratur som belönats med ett sådant ärofyllt pris trots det inte står högst upp på best-seller listan. Litteraturen har utvecklats sedan boken skrevs under början på 1900-talet. Idag är dess syfte att underhålla oss och få oss att njuta när vi efter en lång och tröttsam dag äntligen får krypa ner i våra sängar för en efterlängtad natts sömn. Många ser den äldre litteraturen som alltför komplicerad och avancerad och vänder sig därför till det nyaste som bokaffärerna erbjuder. Jag anser att det är viktigt att bevara den typ av litteratur som belönas med Nobelpris, men även litteratur i en äldre anda och med ett mer avancerat språk och kontext. Texten är av hög stilnivå för att trots det vara skönlitterär och är berikad med ett stort ordförråd. Genom att läsa dessa typer av texter har man som läsare chansen att utmana sig själv och utveckla sitt eget språk i text och tal.    ´
  

Thomas Mann har valt att skriva boken i tredje person, ett berättarperspektiv som kännetecknas av en allvetande berättare som presenterar karaktärerna som ”hon” och ”han”. Jag anser att detta berättarperspektiv gör sig mycket bra i ”Döden i Venedig” eftersom läsaren får ta del av sådant som inträffat tidigare i Aschenbach liv, vilket är mycket viktigt för att få förståelse för hur denne man har påverkats och formats till den han är när boken tar vid. Man brukar likna berättaren i detta perspektiv vid Gud men i mina ögon framstår inte författaren som totalt allvetande, vilket liknar min åsikt vid Alices inlägg, angående hennes första analys av karaktärer och berättarperspektiv. Det finns inte en tydlig beskriven tankegång hos huvudkaraktären och känslor är i princip uteslutna. Man får som läsare på egen hand tolka personens innersta att döma av dess handlingar och delar av dess ytliga tankebanor och åsikter.

I denna korta roman vid namn Döden i Venedig berättar författaren om det sista skedet i en mans liv, en man vid namn Gustaf Von Aschenbach.  Författaren, Thomas Mann i fråga, beskriver hur huvudkaraktär i boken, under hela sitt liv kämpat emot och trängt undan det han egentligen känt. Jag tror han har präglats av det hårda livet som författare. Ett liv där hans yrke som författare har tvingat honom att prestera och leverera felfritt under en otrolig press. Gustaf Von Aschenbach är av att döma de första tjugo sidorna i boken en mycket hämmad man med en, redan från ungdomen, stark invand självkontroll. Hans liv verkar alltid ha gått i samma banor och trots att han haft pengar till det har han aldrig tagit sig tid att uppleva nya saker, platser och människor. Han verkar leva ensam och begränsad i ett mönster han inte tar sig ur. Jag tror att Aschenbach knappt har utvecklats under årens lopp och jag ser förväntansfullt framemot att ta del av den utveckling som väntar denne man. En rund huvudkaraktär inbjuder och lockar alltid till läsning!

Ur filmatiseringen av "Döden i Venedig"


Första analys av karaktärer och berättarperspektiv

Boken "Döden i Venedig" har till viss del ett gammalt språk med ord som inte används så ofta av oss ungdomar nu för tiden och som Lisa skrev är det mycket beskrivningar som kan vara svåra att förstå då det kan tyckas att Thomas Mann glider ifrån ämnet med sina breda utläggningar. Jag tycker personligen att beskrivningarna gör att miljön blir mer levande, eftersom boken utspelar sig i ett land som jag inte vet någonting om är det svårt för mig att veta hur omgivningen ser ut men med beskrivningarna blir miljön mer levande. När det sedan är en karaktär som jag inte vet någonting om utan måste lära känna tycker jag det är viktigt att personen beskrivs och inte bara till det yttre utan också till det inre. När jag läser en bok vill jag känna någon sorts relation till karaktärerna i boken och utan karaktärens tankar och känslor tycker jag det är svårt att bygga upp en sån relation.

Karaktären i denna boken som heter Gustav von Aschenbach är en mycket strikt person. Han har dagliga rutiner som han gör och mycket av det han gör görs med stor noggrannhet. Det verkar som han inte är helt nöjd med sig själv och han är inte glad över att han börjar bli gammal. Som författare måste han hela tiden prestera och som det verkar är han inte nöjd med det han gör, delvis självkritiskt. När han tar en promenad genom staden där han bor så får han ett plötsligt infall av att han vill resa bort, dock har han inte varit på så många ställen och stugan som han brukar åka till och skriva är inte den platsen han letar efter. Det står i boken att Aschenbach vill upptäcka något nytt. Han beskriver själv känslan som orolighet och den liknar en känsla som han hade när han var ung.

Aschenbach verkar vara en målmedveten person men som vill ändra på sitt liv nu när han har märkt att det inte är så han vill ha det. Han börjar bli gammal och han tänker mycket tillbaka på sitt liv och vad som har hänt. Han kommer underfund med att han har förlorat mycket och att hans trygghet är hans böcker. Men han vill på något sätt bryta sig loss från tryggheten och leva ett annat liv. Därför åker han också till Venedig där han har varit innan men det är ändå en plats han inte känner sig lika hemma i.

Boken är skriven på ett sånt sätt att läsaren får tolka tankar och känslor hos karaktärerna på sitt eget sätt och det finns ingen speciell tankegång som är utmärkt. Berättaren tycks än så länge vara en allvetande berättare som ska leda läsaren igenom boken utefter en rödtråd. Eftersom det är mycket beskrivningar och liknande i boken är det bra att avsnitten är uppdelade så att det är tydligt vart en tanke tar vid och vart den slutar. Det gör att boken är mer lättläst även fast språket kan vara svårt till viss del. Jag tror personligen att en bok som "Döden i Venedig" ska vara skriven på ett gammalt sätt då det blir en helt annan känsla när det gäller karaktärerna. Det visas tydligt att Aschenbach är en gammal man med hög stilnivå när också texten är på en högre stilnivå än det språket som används idag. Skulle "Döden i Venedig" skrivas om till det språk vi skriver med idag tror inte jag att känslan skulle vara den samma.

// Alice

Döden i Venedig

Vilka är vi?
Vad gör vi?
Vad är vårt syfte?

 
Vi är sex elever i sp08j som går vårt andra år på samhäll/journalistik och författarskap på Bäckängsgymnasiet i Borås.
 Vi ska under några månader läsa en bok av Thomas Mann som heter Döden i Venedig och sen analysera och diskutera boken här på bloggen. Syftet med det här är att öka våra kunskaper om litterär historia.


/xo
Lisa, Alice, Olivia, Linn, Fredrik, Sebastian


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0